lördag 27 juli 2013

Japansk Mahjong: Förberedelser

Vart man kan spela och köpa Mahjong                               En överblick

För att spela Mahjong behövs den utrustning som presenterades i Japansk Mahjong: Utrustning.
Dessutom behövs 4 spelare.
Mahjong spelas traditionellt kring ett kvadratiskt bord i stil med s.k. bridge-bord eller kasino-bord.

De traditionella förberedelserna för spelet är ganska omständiga och om du bara spelar med dina vänner kan du mycket väl förenkla förloppet. Så här gör man traditionellt.

1) Först bestämmer man vart spelarna skall sitta.
Spelarna sätter sig först vart de vill.
Plocka ut och blanda en bricka för varje vind (Öst, Syd, Väst och Norr).
Blanda brickorna med framsidan ner och dra sedan var sin bricka.
Den spelare som drog Öst sitter kvar, de andra spelarna arrangerar sig som följer:
Den som drog Syd sätter sig till höger om hon som drog Öst,
den som drog Väst sätter sig mitt emot den som drog Öst,
den som drog Norr sätter sig till vänster om den som drog Öst.
(Följden för vindarna är alltså moturs: Öst -> Syd -> Väst -> Norr)

Det enda vi hittills har gjort är att bestämma vart var och en skall sitta.

2) Tilldela spelarna korresponderande vindar.
Varje spelare har en korresponderande vind. Den spelare som är Östanvind börjar spelet och kan i viss mån jämföras med den spelare som är giv i t.ex. poker.
Den spelare som drog Östanvind i förra steget slår de två tärningarna och räknar sedan spelarna, med början på sig själv, moturs.
T.ex. om hon slog 10 så räknar hon först sig själv, sedan den till höger, den mitt emot, den till vänster, sig själv, den till höger, den mitt emot, den till vänster, sig själv och den till höger.
Den räknandet slutar på slår sedan tärningarna och upprepar samma procedur.
Den som detta räknande slutar på utses till Östanvind (giv), spelaren till höger om henne blir Sunnanvind, spelaren mitt emot henne blir Västanvind och spelaren till vänster om henne blir Nordanvind.
Den spelare som blir Östanvind på det här sättet kallas på Japanska 親 Oya, vilket betyder förälder, de andra spelarna kallas 子 Ko, vilket betyder barn.

När spelet fortgår kommer vindarna rotera moturs, så den som var Sunnan blir ny Östan, etc.

Följande spelardefinitioner är definitivt överkurs och det finns ingen anledning att lära sig dem om man inte vill.
Spelarna kallas efter den vind de har på Japanska.
Spelaren som är Östanvind kallas (förutom Oya) 東家 Ton-cha,
spelaren som är Sunnanvind kallas 南家 Nan-cha,
Västanvind kallas 西家 Shaa-cha,
Nordanvind kallas 北家 Pee-cha.
Utifrån den enskilda spelaren kan man också namnge motspelarna.
Den som sitter mitt emot dig är 対家 Tai-cha,
den som sitter till vänster om dig är 上家 Kami-cha
och den som sitter till höger om dig är 下家 Shimo-cha.

3) Spelaren som är Östanvind tar Givmarkören (tillika rondmarkör) och lägger din till höger om sig på bordet, med den sida med det Kinesiska tecknet för Öster  uppåt.
Denna markerar vem som är Östan (Giv) och vilken rond det är (första ronden är alltid Östanvindens rond).
Japansk givmarkör
Den har bara två sidor, eftersom man vanligtvis bara spelar 2 ronder i Japansk Mahjong (Fast 4 är standard i annan Mahjong).
Kinesiska givmarkörer
Som synes är de i form av tärningar, där 4 sidor är 4 vindar och de två överblivna sidorna antingen är tomma, eller har tecknen för två av drakarna.


4) Dela ut poäng.
Om du har poängstickor, eller marker delas dessa ut, annars går det bra att hålla reda på poängen på papper. Varje spelare brukar få mellan 20000 och 30000 poäng (alla skall ha lika mycket poäng, om ni inte tänkt spela någon form av handikappspel). Den vanligaste summan är 25000.
För att dela ut 25000 skall varje spelare få följande poängstickor:

En 10000 poängsticka
Två 5000 poängstickor
Fyra 1000 poängstickor
Tio 100 poängstickor


De föregående stegen behöver bara göras en gång. Följande steg måste göras inför varje omgång.

5) Bland brickorna.
Brickorna läggs med framsidan ner på bordet och blandas noga av alla fyra deltagare.

6) Bygg muren.
Varje spelar tar brickor från bordet och bygger en mur framför sig.
Den skall vara 17 brickor bred och 2 brickor hög, så att alla brickor används.
Flytta sedan alla brickor så de fyra delarna formar en kvadrat tillsammans.
Detta föreställer stadsmuren i en Kinesisk stad (avsedd att i första hand hålla djävlar och demoner ute).
På japanska kallas muren för 牌山 Hai-yama, som betyder berg av brickor, eller bara 山 Yama (berg).
Muren är byggd och givmarkören ligger på Öst-spelarens högra sida.


7) Bryt muren.
Den spelare som är Östan (Oya) kastar bägge tärningarna. Hon skall räkna numret tärningarna visar moturs, med början på sig själv. Den spelare tärningsslaget indikerar räknar samma nummer på sin mur-del, med början från höger (och räknar alltså medurs). Räkna brickhögar, inte enskilda brickor. Bryt muren direkt efter den brickhög räknandet slutar på. Dra bort dessa brickor lite från den övriga muren. Räkna sedan härifrån 7 brickhögar till höger (moturs). Dra bort också denna ände lite från den övriga muren. Nu skall ni ha 14 brickor (i högar av två), som inte är direkt anslutna till muren.
Denna grupp brickor kallas Ruinen. På Japanska kallas de 王牌 Wanpai, som betyder de kungliga brickorna.
Lägg sedan tärningarna i mitten av muren.
Ruinen är skapad och pilen pekar på första brickan som skall dras från muren (i steg 9), man drar sedan brickor medurs från muren.


8) Vänd upp Dora indikatorn.
Den spelare som nyss skapade Ruinen räknar nu tre brickhögar från vänster på ruinen och vänder upp den översta brickan i den tredje högen.
Denna bricka är Dora indikatorn, ドラ表示 Dorahyooji eller 表示牌 Hyoojihai på Japanska.
Dora är brickor som ger bonuspoäng.
Dora indikatorn är inte samma som Dora brickorna, utan den bricka som kommer före.
Med andra ord, om Dora indikatorn är 3 i bambu, så är Dora brickorna 4 i bambu.
Om Dora indikatorn är en sifferbricka går följden: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och tillbaka till 1.
Om Dora indikatorn är en vind går följden: Östan, Sunnan, Västan, Nordan och tillbaka till Östan.
Om Dora indikatorn är en drake går följden: Röd, Vit, Grön och tillbaka till Röd.
Dora-indikatorn är 6 i Cirklar (Roo-pin), alltså är Dora-brickorna 7 i Cirklar (Chii-pin).


9) Dela ut startbrickorna.
Brickorna dras från muren, till vänster om ruinen och dras medurs.
Först tar Östan 4 brickor (två brickpar), sedan gör Sunnan, Västan och Nordan samma sak.
Upprepa denna procedur tills alla har 12 brickor på hand.
Sedan drar alla en bricka var i tur och ordning, med början med Östan, så alla har 13 brickor på hand.
Östan drar sedan ytterligare en bricka, så Östan har 14 brickor på hand och övriga spelare har 13.

Nu är förberedelserna klara och ni är klara att börja spela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar