Final Fantasy
Stridsscen Final Fantasy 7 |
1997, när Final Fantasy 7 släpptes till Playstation som blev serien känd i Europa. Det var faktiskt inte bara Final Fantasy som hade lyst med sin frånvaro, utan hela den genre den tillhör: Konsol-rollspel (i Japansk stil), som hade startats i och med Dragon Quest 1986 (vilket fortfarande är förhållandevis okänt utanför Japan). I USA hade dock tre tidigare spel Final Fantasy-spel släppts, det första: Final Fantasy till NES (1987 i Japan, alltså bara året efter Dragon Quest). Det andra: Final Fantasy 2 till SNES (1991). Det tredje: Final Fantasy 3 till SNES (1994).
Det är ganska naturligt att upprörda fans undrade varför de inte fått spela Final Fantasy 4-6, men faktum är att de faktiskt hade fått spela Final Fantasy 4 och 6! Men nu går jag händelserna i förväg.
Final Fantasy NES 1987
Stridsscen Final Fantasy (NES 1987) |
Faktum var att Squaresoft höll på att gå i konkurs. Regisören Hironobu Sakaguchi såg det som sin chans att göra ett sista spel precis som han ville. Det var också därför han namngav spelet "Final Fantasy" (Den sista fantasin). Det enda han egentligen ville med spelet var att berätta en berättelse, och det är också det alla följande spel i serien har fokuserat på. Final Fantasy räddade Squaresoft från konkurs och de blev en kraft att räkna med för följande konsoller. Utöver Final Fantasy serien, även spel som Legend of Mana och Crhono Trigger till SNES såväl som Parasite Eve, Bushido Blade och Xenogears till Playstation och Kingdom Hearts till Playstation 2.
Handlingen i Final Fantasy var trots framgången ganksa tunn, men jäfört med samtida spel som t.ex. Ice Climber var det Stort, Komplicerat och med mycket handling. Efter att ha fått välja yrke och namn på de fyra hjältarna får man reda på att de är ljusets fyra hjältar som skall använda sina Klot, som representerar de fyra elementen, för att rädda världen från undergång. (I remakes av spelet har Kloten bytts ut till Kristaller för att följa temat med kristaller i senare spel)
Final Fantasy 2 NES 1988
Stridsscen Final Fantasy 2 (NES 1988) |
Teckning av Chocobo |
Final Fantasy 2 (ファイナルファンタジーII) släpptes ett år efter framgångarna med det första spelet. Dock enbart i Japan! Den här gången hade huvudpersonerna bakgrundshistoria (om än tunn) och man kunde utöver de fyra huvudpersonerna få med sig ytterligare karaktärer. Spelet börjar med fyra ungdomar som flyr sin hemstad när den attackeras av det onda imperiet. Handlingen kretsar kring deras kamp med motståndsrörelsen mot imperiet.
I detta spelet börjar vissa teman som återkommer i många spel i serien.
Här introduceras en karaktär med namnet Cid. I princip samtliga efterföljande spel, inklusive filmen "The spirits within" har en karaktär som heter Cid, eller Sid.
Luftskepp introduceras. Dessa förekommer också i olika sätt i princip alla efterföljande spel.
Chocobo, en fiktiv fågel som ser ut lite som en korsning mellan kyckling, struts och påfågel introducerades.
Själva temat med att kämpa mot ett övermäktigt ont imperium (eller företag i Final Fantasy 7) är vanligt återkommande i serien.
Final Fantasy 3 NES 1990
Stridsscen Final Fantasy 3 (NES 1990) |
Teckning av Moogle |
Final Fantasy 3 (ファイナルファンタジーIII) släpptes även det enbart i Japan. Spelet börjar när fyra föräldrarlösa pojkar utforskar en grotta tillsammans. De stöter på en kristall som kommunicerar med dem och de får i uppdrag att rädda världen genom att rädda alla kristaller (som symboliserar olika element).
Det här spelet var det första som introducerade ett system där man kan byta yrke på karaktärerna alltefter spelets gång och den strategi som för tillfället verkar bäst. Man låser också under spelets gång upp nya yrken (runt 20 för bara 4 karaktärer!). Ett liknande system användes senare i såväl Final Fantasy X-2 och onlinespelet Final Fantasy XI.
Det var också i detta spelet Moogles först introducerades och har förekommit i samtliga följande spel förutom Final Fantasy 4. Moogles är vita små bevingade varelser med antenn på huvudet.
Final Fantasy 2 (ファイナルファンタジーIV) SNES 1991
Stridsscen Final Fantasy 2 (ファイナルファンタシーIV SNES 1991) |
Final Fantasy 4 var det andra spelet som släpptes i USA. Eftersom det där var det andra spelet fick det också heta Final Fantasy 2 (fast i Japan var det nr. 4). Det var ursprungligen designat för NES, men man bestämde sig att konvertera till SNES och att man skulle släppa 3 spel till varje konsoll, vilket man också gjorde (1-3 NES, 4-6 SNES, 7-9 Playstation, 10-12 Playstation 2). Final Fantasy 4 var ett episkt äventyr med ett enormt karaktärsgalleri (för sin tid). Man fortsatte i temat 'bekämpa det onda imperiet', men i början av spelet är huvudpersonen soldat i sagda imperium och först en bit in i spelet inser han vad kungen planerar och tar till slut avstånd från kungariket där han var general, för att istället kämpa emot det.
Final Fantasy 5 (ファイナルファンタジーV) SNES 1992
Final Fantasy 5 (SNES 1992) |
Final Fantasy 5 till SNES släpptes i likhet med Final Fantasy 2 och 3 bara i Japan. Här användes ett liknande yrkessystem som det i 3:an (även här runt 20 olika). Spelen utspelar sig i helt olika världar, men temat är välkänt: Fyra av ljusets hjältar måste rädda de hotade kristallerna (som representerar de olika elementen) för att rädda världen från undergång. De fyra hjältarna är en kringvandrande äventyrare (och hans Chocobo), en prinsessa, en man med minnesförlust de två tidigare nämnda hittar i en meteorit och en pirat (Dessa "yrken" har dock inte något att göra med spelets yrkessystem).
Final Fantasy 3 (ファイナルファンタジーVI) SNES 1994
Stridsscen Final Fantasy 3 (ファイナルファンタシーVI SNES 1994) |
Final Fantasy 6 var det tredje spelet som släpptes i USA och fick därför där heta Final Fantasy 3. Till skillnad från tidigare spel är miljön inte längre traditionell medeltida fantasy, utan utspelar sig 100 år efter ett förödande magiker-krig, då mänskligheten återuppbyggt samhället med hjälp av teknologi och genren är snarare Steampunk-fantasy. Som fansen kommit att förvänta sig utlovas ett episkt äventyr att rädda världen och ett stort och varierande persongalleri.
Som väntat förekommer både Moogles, Chocobos, Luftskepp och en man som heter Cid. En för sin tid ovanlig och mycket gripande scen som blivit ganska känd i spelet förekommer en bit in i spelet och är ett framförande av en opera. På SNES kunde man ju såklart inte lägga in faktisk sång, utan det fick vara musik med sången i textform. Man var tvungen att memorera delar av manuset för att komma vidare i spelet, eftersom en av huvudpersonerna fick spela huvudrollen i operan.
Så här såg det ut i spelet: http://www.youtube.com/watch?v=WwHrQdC02FY
En uppdaterad version med en orkestriell version av operan: http://www.youtube.com/watch?v=36TdZx8VgbA
En metalversion på Japanska av scenen framförd av "The Black Mages"*: http://www.youtube.com/watch?v=tjXfA58arz4
*The Black Mages är en metalgrupp skapad av Nobuo Uematsu (som komponerat musiken till de flesta Final Fantasy spelen), som specialiserar sig på metalversioner av musik från Final Fantasy serien.
Nobuo Uematsu säger sig ha komponerat "The Prelude", ett musikstycke som använts i alla Final Fantasy spelen, på bara några minuter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar